Kansengelijkheid in Praktijkonderwijs (KIPO)
Organisatie
Solidair Groningen & Drenthe
Soort project
Maatjes
Tijdsbesteding in uren per week
4
Gemeente
GRONINGEN
Leeftijd doelgroep
Kinderen
Jongeren
De doelgroep bestaat uit de leerlingen van Praktijkschool De Bolster gaan die extra ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van maatschappelijke participatie. Dit zijn kwetsbare jongeren in de leeftijd 12-18 jaar. Te denken valt aan jongeren die te maken hebben met een vluchtelingenverleden, taal- of ontwikkelingsachterstand, uit een sociaal zwak milieu komen, of ASS of ADHD hebben.
Als maatje heb je een coachende rol. Deze rol zit tussen de taken van een mentor en vriend in. Je onderneemt daarbij gedurende het schooljaar samen met de leerling allerlei activiteiten, met in het achterhoofd houdend de ontwikkeling van sociaal, emotioneel en cultureel kapitaal. Voor de activiteiten is ook een klein budget beschikbaar.
Omschrijving activiteit
Kansengelijkheid in Praktijkonderwijs (KIPO) is een maatjesproject waarin een maatje wordt gekoppeld aan een leerling die naar Praktijkschool De Bolster gaan. Het praktijkonderwijs is er voor leerlingen (12-18 jaar) die moeite hebben met het leren op de traditionele manier en zij leren het beste in de praktijk.
Het doel van het maatjesproject is om de leerlingen bekender te maken met de samenleving en dan met name op het gebied van sport, cultuur, ontspanning, bijbaantjes en hobby’s.
Als maatje spreekt je één keer per week af met de leerling. De eerste periode zullen deze afspraken op school plaatsvinden met begeleiding. Na een paar afspraken bepalen jullie zelf wanneer je afspreekt.
Begin oktober is er een training voor de maatjes. In de week erop is er een kennismakingsbijeenkomst.
Na de kennismakingsbijeenkomst spreken de maatjes minimaal één keer per week met de leerling af. De afspraak maken zij in overleg met hun maatje.
De gemiddelde tijdsinvestering is drie uur per week.
De maatjescontacten lopen tot en met eind juni. Er zullen minimaal 25 individuele contactmomenten plaatsvinden tussen de maatjes. Daarnaast zijn er trainingen, gezamenlijke intervisiebijeenkomsten, individuele feedbackgesprekken en groepsactiviteiten.
Het doel van het maatjesproject is om de leerlingen bekender te maken met de samenleving en dan met name op het gebied van sport, cultuur, ontspanning, bijbaantjes en hobby’s.
Als maatje spreekt je één keer per week af met de leerling. De eerste periode zullen deze afspraken op school plaatsvinden met begeleiding. Na een paar afspraken bepalen jullie zelf wanneer je afspreekt.
Begin oktober is er een training voor de maatjes. In de week erop is er een kennismakingsbijeenkomst.
Na de kennismakingsbijeenkomst spreken de maatjes minimaal één keer per week met de leerling af. De afspraak maken zij in overleg met hun maatje.
De gemiddelde tijdsinvestering is drie uur per week.
De maatjescontacten lopen tot en met eind juni. Er zullen minimaal 25 individuele contactmomenten plaatsvinden tussen de maatjes. Daarnaast zijn er trainingen, gezamenlijke intervisiebijeenkomsten, individuele feedbackgesprekken en groepsactiviteiten.